בית זה המקום הכי חשוב רגשית וכלכלית לכל אדם. בית זה המשפחה בחגים ובשבתות, הריחות מהמטבח, הישיבה בסלון בצפייה בתוכניות טלויזיה ובאירועים שהיו.  לכן, שמירה על הבית היא אחת הדאגות הגדולות ביותר של אנשים שנקלעו לחובות ושוקלים להיכנס להליך חדלות פירעון (פשיטת רגל). מצד אחד – את או אתה לא מצליחים להתמודד עם החובות ההולכים ותופחים, אך מצד שני – אתם רוצים לשמור על הבית שלכם, על המבצר האישי שלכם שמא חלילה ייפול בידי הנושים (אלה שאתם חייבים להם כספים). זו גם אחת השאלות הראשונות ששואלים אותי בעלי דירות במהלך ההתייעצויות: "האם בפשיטת רגל לוקחים את הבית?", התשובה לכך היא: זה תלוי.

כעקרון, החוק בישראל מעניק הגנה לבעלי דירות במקרה בו הנושים מעוניינים לממש את הנכס, עם זאת, לא מדובר בהגנה הרמטית ולא בהגנה בכל מקרה. גם בימינו לא מעט חייבים מאבדים את דירתם או את חלקם בדירה בעקבות החובות שנקלעו אליהם. הנאמן בהליכי חדלות פירעון עושה כל שביכולתו על מנת לממש את הנכס ולמכור את דירת המגורים על מנת להשתמש בכסף הזה לכיסוי החוב. כדי לשמור על בית המגורים נדרש מצד עורך הדין ששכרתם להיות יצירתי מאוד, "איש קרבות" ובעל ידע נרחב בכל הקשור לדיני חדלות הפירעון.

נעים מאוד, עו"ד ליאור אבן עזרא

שאלות נפוצות על פשיטת רגל ובית המגורים

כשאתה לחוץ כלכלית, כל העולם שלך יכול להרגיש לא בטוח. כישלונות פיננסיים עלולים לגרום ללחץ וחרדה שעלולים להחמיר אם אינך בטוח כיצד הבעיות הפיננסיות שלך ישפיעו על מה שחשוב לך, כמו בית המגורים שלך. אם אתה שוקל להגיש בקשה לפשיטת רגל ויש לך שאלות לגבי האופן שבו פשיטת רגל תשפיע על הבית שלך, הנה מה שאתה צריך לדעת.

בהליכי פשיטת רגל, הנאמן של ההליך הופך לבעלים של חלקך בכל בית או נכס שבבעלותך. זה אומר שלנאמן שלך יש כעת שליטה על הנכס והוא יכול למכור אותו כדי לעזור בתשלום החובות שלך.

הנכס עשוי לכלול את:
בית פרטי
דירה
שטח
חווה או עסק

הנאמן קובע כיצד לנהוג בנכס. הוא עשויי לחקור:
ערך הבית
כמה אתה חייב לנושים
מה כוונות הנושים עם הנכס
מספר הבעלים המשותפים באותו הנכס וכוונותיהם.

מה קורה עם בתים עם משכנתא?

אם יש לכם משכנתא על הבית, זהו חוב מובטח. אם אתה מפגר בהחזרים שלך, הנושה המובטח (הבנק או המלווה שלך) יכול להשתלט ולמכור את הבית שלך. ייתכן שתצטרך ליצור קשר עם הנושה כדי לדון מה עמדתך.

מה אם אין הון עצמי?

היעדר הון עצמי אומר שאתה חייב לנושה יותר ממה ששווה הבית.
לדוגמא: אתה חייב 400,000 ש"ח  לבנק על המשכנתא, ושווי הבית הנוכחי הוא 320,000 ש"ח . זה אומר שאין לך הון עצמי בנכס ואתה חייב 80,000 ₪ לבנק. הנאמן שלך או נושה מובטח עדיין יכול להגיש תביעה נגד הבית שלך, גם אם אין הון עצמי.

מה קורה אם אני בעל בית במשותף?

אם יש לך בית עם אדם או אנשים אחרים, הנאמן שלך עשוי להפוך לבעלים של החלק שלך בלבד. לא תהיה לך יותר כל כשירות משפטית לטפל בבית. הבעלים המשותף לא יוכל להתמודד עם הנכס ללא הסכמת הנאמן שלך.

אם הבעלים המשותף גם הוא פושט רגל, ייתכן שיש לו:
אותו נאמן (שמחזיק אז ב-100% מהבית) או
נאמן אחר (אז כל נאמן מחזיק במניה).

אם הבעלים המשותפים אינו פושט רגל ורוצה לשמור על הבית?

הבעלים במשותף יכול להגיש הצעה לנאמן שלך לרכוש את המניה שבבעלותך לפני שפשטת רגל.

כמה דברים שכדאי לקחת בחשבון בעת הצעת הצעה:

זה צריך לשקף את מה שהנאמן יקבל ממכירת הנכס בשוק הפתוח.
הנאמן שלך לא צריך לקבל את ההצעה רק בגלל שהיא מבעלים משותף.
על הנאמן שלך מוטלת החובה לחפש את ההטבה הכלכלית הטובה ביותר עבור הנושים.

אם כל הצדדים אינם מסוגלים להסכים, הנאמן שלך עשוי לנקוט בצעדים משפטיים כדי להמשיך במכירה. אם בית המשפט נותן רשות למכור את הבית, יכול הנאמן להשתמש בתמורה לתשלום הוצאות המכירה. הנאמן יחלק את כל הכסף שנותר עם הבעלים המשותף על סמך חלקו בבעלותו.

הבעלים המשותף עשוי להיות אחראי לכל חוב נותר המגיע לנושה המובטח לאחר המכירה. ייתכן שאתה והבעלים המשותף תרצו לבקש סיוע משפטי עצמאי בנוגע למעמדכם המשפטי.

האם הנאמן ייקח את ביתו של בן זוגי?
אם אין לך עניין פיננסי בבית, הנאמן שלך לא יוכל לתבוע אותו. עם זאת, הנאמן שלך יכול לחקור את האינטרס הפיננסי שלך בבית השותף שלך. אם יש לך אינטרס פיננסי בבית, הנאמן שלך עשוי לנקוט בפעולה כדי לתבוע את חלקך.

הנאמן שלך עשוי לבקש מהשותף שלך ראיות התומכות בתביעתו כבעלים יחידי של הנכס כולל:

אם אתה גר בבית
האם אתה תורם למשכנתא
אם אתה תורם כלכלית להוצאות משותפות אחרות
כאשר השותף שלך רכש את הנכס
מתי הקשר שלכם התחיל
כוונות שלך ושל בן הזוג שלך לאורך זמן.

האם הנאמן יבוא אלי הביתה וייקח את הדברים שלי?

בדרך כלל תוכל לשמור את רוב החפצים הביתיים היומיומיים. עליך לחשוף את כל הפריטים בעלי הערך בבקשת פשיטת הרגל שלך. הנאמן שלך יכול למכור פריטים בעלי ערך משמעותי או מעל סכום מוגדר.

עורך דין חובות

משרד שהוא בית, למען הבית

בכל זמן שעובר מחיר הנכס שלך עולה וזה משחק לטובת הנושים. פנה אליי עכשיו להסדרת חובותיך ולשמירה על בית המגורים שלך אף ללא הליכי חדלות פירעון! טל': 077-50-40-509 *פגישת הייעוץ הנה במשרד בלבד ואינה טלפונית*

מה קורה לכסף כאשר הנאמן מוכר את הבית שלי?

ההכנסות ממכירת הנכסים שלך מיועדות לתשלום:

המשכנתא שלך
נושים אחרים בפשיטת הרגל
עמלות וחיובים ללא תשלום המגיעים לנאמן שלך.

אם נותרה יתרה לאחר תשלום העלויות הללו, הנאמן שלך יחזיר לך אותה. אם אתה עדיין חייב כסף (מחסור) לאחר המכירה, תוכל לרשום את החוב הזה בפשיטת הרגל שלך.

מה אם בית של מישהו אחר מהווה ביטחון לחובות שלי?

אם אתה מפגר בהחזרים שלך, הנושה יכול להשתלט ולמכור את רכושו כדי לשלם את חובותיך. לדוגמה, על מנת להבטיח הלוואה, ההורים שלכם מציעים את ביתם כביטחון.

בתים שאתה מוכר או מעביר לפני פשיטת רגל

הנאמן שלך יכול לחקור נכסים שהיו בבעלותך בעבר, כולל בתים שמכרת לפני פשיטת הרגל שלך. ייתכן שהנאמן יוכל לבטל את המכירה, להחזיר את התמורה ולמכור את הבית במחיר שוק הוגן.

מצבים שבהם זה עשוי לחול:

נתת בית תמורת מעט כסף או ללא כסף (כולל לבן זוג).
מכרת את זה בפחות ממה שזה היה שווה.
מכרת את הבית ונתת את התמורה למישהו אחר (חוץ מהנושה שלך).

דוגמא

למשה היה בית. בשנת 2011, הוא העביר את הבעלות לחברתו ליסה בתמורה ל"אהבתה הטבעית והחיבה". ליסה לא שילמה כסף עבור הבית. משה פשט את הרגל בשנת 2012. הנאמן מגלה שהבית שווה כעת 500,000 שקלים. עדיין יש משכנתא של 200,000 שקלים. זה אומר שלבית יש הון עצמי של 300,000 שקלים. הנאמן יכול לבטל את העברת הבית לליסה. לאחר מכן הם יכולים למכור את הבית ולשלם את המשכנתא. לאחר תשלום עלויות המכירה, הם יכולים להשתמש בשאר התמורה כדי לשלם לנושיו של משה.

חוק חדלות פירעון על דירת מגורים

הגנה על בית מגורים במסגרת הליך פשיטת רגל היא אחד הנושאים הרגישים והמדירים שינה מחייבים רבים. החשש לאבד את קורת הגג ולהישאר נטול הון ונטול מחסה גם יחד, הוא עניין רציני מאוד ובעל השלכות מרחיקות לכת, לכן, הוא עניין שבו הסמכות להחליט נתונה לבתי המשפט בלבד.

סעיף 229 לחוק חדלות פירעון קובע כי מכירת זכות בנכס המשמש למגוריו של החייב, טעונה אישור של בית המשפט אשר מותנה בקיומם של התנאים המצטברים הבאים -כלומר כל התנאים יחד חייבים להתקיים:

א. התועלת שתצמח לנושים ממכירת הזכות האמורה גוברת על הנזק שייגרם לחייב כתוצאה מכך.

למשל:
בנק בעל חוסן פיננסי עצום מחליט לפרוע משכנתא של חייב ולהביא לכך שהחייב יוותר ללא קורת גג. הרי שכאן הנזק שייגרם לחייב משמעותי מאוד לעומת הנזק לנושה (הבנק) שנחשב מינורי במונחים שלו.
ב. אין אפשרות סבירה לפרוע את החוב בדרך אחרת שפגיעתה באדם פחותה – כלומר יש להשתמש באפשרות זו ברגישות ובמשורה ולבחון את כל החלופות האפשרויות לפני.
ג. ליחיד ולבני משפחתו הגרים עמו יהיה מקום מגורים סביר באזור מגוריהם, התואם את צורכיהם, או שהועמד לרשותם דיור חלופי בתנאים האמורים ולמשך תקופה שתפורט להלן.

 העיקרון המנחה של הוראה זו הוא להבטיח שהחייב ובני ביתו לא יישארו ללא קורת גג ולכן החוק מעניק הגנה על בית המגורים בהליך פשיטת רגל

5/5