אם העסק שלך נאבק עם חובות, אפשרות אחת לשקול – מלבד פשיטת רגל – היא מכירת העסק.
אם אתה נאבק עם חובות לעסקים קטנים, חלופה אחת להגשת בקשה לפשיטת רגל היא למכור את העסק שלך. אבל לא תמיד קל למצוא קונה מוכן. אם מישהו יהיה מוכן לקנות את העסק שלך זה יהיה תלוי ברווחיות שלו, בנכסים, בהתחייבויות ובתנאי השוק הכוללים שלו. אם יש לך עסק רווחי ובעל מוניטין עם נכסים העולים על ההתחייבויות, לא אמורה להיות לך בעיה למצוא קונה ברוב הנסיבות. אבל אם העסק שלך מפסיד כסף בעקביות, יש לו יותר חובות מאשר נכסים, או אם תנאי השוק אינם מתאימים, ייתכן שיהיה לך קשה למצוא קונה שייקח על עצמו את העסק שלך.

גם אם תמצא קונה, ייתכן שמכירת העסק לא תהיה לטובתך. אם אתה אחראי באופן אישי להתחייבויות של העסק, מכירתו לא תוציא אותך מהפרק אלא אם תשלם את החוב או שהנושה ישחרר אותך מאחריות.

מכירה יכולה להיות פשוטה יותר מאשר חיסול

התמודדות עם קונה אחד היא בדרך כלל קלה יותר מאשר לנסות למכור מספר נכסים לקונים שונים. מכירת העסק שלך בכללותו מעניקה לך גם אפשרויות רבות יותר להתמודדות עם חובות עסקיים. אם לקונה יש כסף, אתה יכול לקבל סכום חד פעמי כדי לשלם את כל החובות העסקיים.

לחלופין, ייתכן שהקונה ירצה לשלם פחות אך יקבל על עצמו חלק מהחובות של העסק או את כולם. עם זאת, זכור שאם אתה אחראי באופן אישי לחובות מסוימים, ההתחייבות שלך לא תבוטל אלא אם הנושה יסכים לשחרר אותך.

חסרונות במכירת העסק שלך

להלן כמה מהחסרונות של מכירת העסק שלך:

ייתכן שיהיה קושי למצוא קונה
רוב האנשים קונים עסק בגלל שהוא רווחי או שיש לו נכסים יקרי ערך. אם העסק שלך לא מרוויח כסף או שיש לו יותר חובות מנכסים, ייתכן שיהיה לך קשה למצוא קונה מוכן. אם אינך מוצא קונה, ייתכן שתצטרך לנהל משא ומתן עם הנושים שלך ולחסל את העסק.

האחריות האישית שלך לא תבוטל
אם אתה אחראי באופן אישי לחובות עסקיים, מכירת העסק אינה מבטלת את החבות שלך. הקונה עשוי להסכים לשלם חלק מהחובות של העסק או את כולם, אבל אתה עדיין בעניין, אלא אם כן הנושה יסכים לשחרר אותך. כתוצאה מכך, הנושה עדיין יכול לבוא אחריך אם הקונה לא ישלם.

חלופות להתמודדות עם חובות לעסקים קטנים
בהתאם לנסיבות שלך, סגירת העסק עשויה לספק לך יותר יתרונות מאשר מכירת העסק או הגשת בקשה לצו חדלות פירעון. השבתת העסק שלך כרוכה בחיסול נכסיו וניהול משא ומתן להסדרים עם נושים.

חיסול נכסים
על ידי מכירת נכסי העסק בעצמך, תוכל להשיג עבורם מחיר טוב יותר מאשר זה שישיג נאמן פשיטת הרגל. אז יהיה לך יותר כסף לשלם לנושים. מכיוון שאתה יכול לשמור את התמורה העודפת לאחר תשלום לנושים, אפשרות זו יכולה להיות אלטרנטיבה אטרקטיבית אם לעסק שלך יש נכסים רבים.

הסדר מול נושים
פירוק העסק נותן לך את האפשרות להסדיר קודם כל את החובות החשובים לך ביותר, כמו חובות שאתה אחראי עליהם באופן אישי. יתר על כן, רוב הנושים שמחים לנהל משא ומתן על פשרה על פחות מיתרת החוב המלאה מכיוון שההתדיינות היא יקרה, והם לא רוצים לדחוף אותך לפשיטת רגל שבה הם עשויים לקבל אפילו פחות. אבל מס הכנסה עשוי לראות בהסדר כזה הטבה דומה להכנסה, כך שזה עלול לגרום לחבות מס נוספת

אחריות אישית לחובות עסקיים
שוב, אם אתה אחראי באופן אישי לחוב עסקי, עליך לשלם אותו או שהנושה ישחרר אותך מאחריות. אחרת, לנושה יש את הזכות ללכת אחרי הנכסים האישיים שלך אם הנכסים העסקיים אינם מספיקים כדי לשלם את החוב.

בחוסר עשייה אתה מסתכן בכך שהנושה יתבע אותך ויקבל פסק דין שניתן לאכוף על ידי מכירת הנכסים האישיים שלך. אם אתה מחסל את העסק, הקפד קודם להסדיר ולשלם את החובות שאתה חייב בהם. אם אתה מוכר את העסק שלך, שקול לבקש לפחות מספיק כסף כדי לשלם את החובות האלה, כי גם אם הקונה יקבל אותם, אתה עדיין אחראי אם הם לא ישולמו.

דבר עם עו"ד
אם אתה שוקל למכור או לחסל את העסק שלך וברצונך ללמוד עוד על היתרונות והחסרונות של הגשת בקשה לפשיטת רגל, שקול לדבר עם עורך דין.