יכול להיות מובן מאליו שהסיבה העיקרית שאנשים מגישים פשיטת רגל היא שיש להם פשוט יותר חובות ממה שהם יכולים להתמודד, והם רוצים התחלה חדשה; עם זאת, סיבה גדולה נוספת שאנשים רבים מחליטים להתקדם עם הכניסה להליך פשיטת רגל היא שהם זוכים לשקט מפניות והטרדות הנושים והם פשוט רוצים לבלום את זה.

שיחות חסרות רחמים מבנקים, חברות כרטיסי אשראי ומשרדי גביית חובות המנסות לסחוט כל שקל שיוכלו לקחת מכם מחמירות את מה שכבר הוא מצב כלכלי סוחף ולחץ.

מה אומר החוק?

לחוקי פשיטת הרגל של מדינת ישראל יש הוראה שבאופן תיאורטי, היא מפסיקה את זה. מה שמכונה בדרך כלל "השהייה אוטומטית", אומר כי נאסר על הנושים לנקוט בפעולה כלשהי או להמשיך בפעולה כלשהי לגביית חוב כלפי מי שהגיש בקשה לפשיטת רגל. השהייה האוטומטית נכנסת לתוקף מיד עם נתינת הצו לפתיחת הליכים, ולא ניתן לבטלה אלא רק בצו של בית המשפט ומנימוקים מיוחדים.

מה קורה אם הנושים ממשיכים להטריד אותי?

כל נושה הנוקט פעולה כלשהי כנגד חייב בפשיטת רגל מפר את החוק. ובכל זאת, אנו נוהגים לקבל את התלונות הבאות מלקוחות פשיטת הרגל שלנו: "הגשתי את בקשת פשיטת הרגל לפני שבועות, אבל X ממשיך להתקשר לגבי החוב הזה! למה הם קוראים לי? חשבתי שאסור להם לעשות את זה יותר! " ולקוחותינו צודקים: חוקי פשיטת הרגל אוסרים על התנהלות כזו.

אז למה זה קורה? לא יכול להיות שהנושים הללו בורים מהחוק; כמעט בכל עסק על פני כדור הארץ יש צוות משפטי מיומן שמטרתו היחידה היא להרחיק אותם מסוג הצרות המשפטיות שעשויות להוביל להפרת חוקי פשיטת הרגל. לא יכול להיות שהם לא ידעו על פשיטת הרגל, מכיוון שבית המשפט שולח את הודעת ההגשה לכל הנושים הרשומים בבקשה.

אז איך בכלל נושים יכולים עדיין להציק למישהו אחרי שהוגשה בקשת פשיטת רגל? כעו"ד ליטיגציה לצרכנות, אני מתמודד עם נושא זה ללא הרף. ללא ספק, העבריינים השכיחים ביותר בהשהייה האוטומטית הם בנקים (וחברות הבת הייעודיות שלהם לשרותי משכנתא) המנסים לגבות את החוב המגיע למשכנתא. עם הידע הזה, התשובה לשאלה הנ"ל מתבהרת מעט.

מרבית הבנקים מורכבים מכל כך הרבה גופים שונים אך דומים, עד כי יכול להיות קשה למישהו – אפילו לעורך דין – לקבוע איזו ישות גורמת להתנהלות הפוגעת, ואיזו ישות אנו יכולים לתבוע באופן חוקי. למרות שרוב הבנקים שחייבים להם חוב בפשיטת רגל מקבלים הודעה שנשלחה אליהם בכתובות פיזיות רבות, זה יכול לקחת זמן עד שהמידע יוכנס למערכת המתאימה ויתקבל על ידי המחלקה הפנימית הנכונה. עשויים לחלוף שבועות – או חודשים – לאחר שהוגשה הבקשה לכניסה להליכי פשיטת הרגל שלך לפני שהמערכת שלהם תעודכן כדי לשקף שאתה מוגן מהשהייה האוטומטית, וכבר אין ליצור קשר עם החוב.

השהייה אוטומטית של הליכי הגבייה

נחש מה? זה לא תירוץ תקף. החוק הוא די ברור: השהייה האוטומטית מהווה סרגל מוחלט בכל פעולה לגביית החוב מחייב פשיטת רגל. השהייה האוטומטית, כשמה כן היא, מתבצעת אוטומטית עם קבלת הצו לפתיחת הליכים, והיא חלה על כל הנושים כאחד בין אם הם מקבלים הודעה בפועל ובין אם לאו. על כל הנושים מוטלת החובה המוחלטת להשתמש בשיטות סבירות כדי לקבוע אם מישהו הגיש בקשה לפשיטת רגל או לא לפני שהוא מנסה לגבות מהם את החוב.

אם הגשת בקשה לפשיטת רגל ואתה עדיין מציק לנושים, זו בעיה – עבור הנושים. שמור תיעוד מפורט על ניסיון כל נושה ליצור איתך קשר, והעבר את החומר המתועד מיד לעורך הדין שלך לפשיטת רגל.