פשיטת רגל של אדם פרטי היא הליך משפטי שהיה נהוג בעבר, בו החייב הצהיר שאין ביכולתו לשלם את חובותיו וביקש מבית המשפט המחוזי להיפטר מהם. ההליך היווה הגנה חשובה לאלו שנקלעו בתום לב לחובות ואשר מצאו את עצמם בצרות גדולות בעל כורחם.

כניסה להליך פשיטת רגל לפרטיים סייעה בייחוד לאלו שהיו חייבים כל כך הרבה, עד שסך ההתחייבויות היה גבוה משמעותית משווי הנכסים שלהם, מכיוון שבמקרים אלה, קיימת סבירות נמוכה לכך שהחייב יוכל להדביק את הפערים הקיימים בפועל.

ההליך התחיל עם בקשה שהוגשה לבית המשפט המחוזי. לאחר שהחלו ההליכים, הנושים היו מחוייבים לחדול מכל מאמץ לגבות מהחייב כסף, לפחות באופן זמני. מרבית הנושים במצב זה אינם יכולים לכתוב, להתקשר או לתבוע והעיקולים הקיימים או העתידיים, מבוטלים.

בשלב זה, התמנה נאמן בית משפט – עו”ד או רואה חשבון שהוסמך לבדוק את נתוני החייב, להגיש את ממצאיו בדו”ח ולגבש תוכנית לשיקום כלכלי. בעניין הדו”ח ותוכנית השיקום שהתגבשה, התקיים דיון בנוכחות החייב והנושים שבסיומו בית המשפט קיבל החלטה אם לפטור את החייב לאלתר מהחובות או לתת צו לשיקום כלכלי.

בתי המשפט וכלל הגורמים המעורבים בהליך ינקו את סמכותם ודרך התנהלותם מפקודת פשיטת הרגל [נוסח חדש], תש”ם-1980 אשר בימינו אינה תקפה עוד עבור כל מי שנכנס כעת להליכים, מאחר שהוחלפה בחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי.

הגורמים העיקריים לפשיטת רגל לפרטיים ושכירים

אובדן עבודה קבועה ורווחית: עובדים אשר נאלצו מסיבות מסוימות לאבד את פרנסתם במקום עבודה שהציע משרה רווחית ובהתאם לכך, נטלו ההתחייבויות מבלי לשער שיום אחד מקור הכנסתם ייגדע.

בעיות רפואיות: אנשים אשר איבדו את יכולת ההשתכרות שלהם כתוצאה מבעיה רפואית. בעיות בריאות יכולות להקשות על ביצוע העבודה של החייב ואף למנוע ממנו לבצעה כליל כך שלא תהיה לו כל אפשרות לכלכל את ביתו כראוי ובכך, ליפול בשבי ההתחייבויות, ללא כל יכולת להעניק להן כיסוי.

כישלון עסקי: ניהול עסקי לא נכון, הערכה לא נכונה של עלויות ושל תמחור, הלוואות גדולות מדי ביחס ליכולת ההחזר.

גירושין: חובת תשלום מזונות והתחייבויות שמקורן בנישואין או בזוגיות ארוכת טווח.

התנהלות בזבזנית ורשלנית: אורח חיים ראוותני שאינו מידתי ביחס להכנסה, מוסר עבודה לקוי.
כל אלו היו ועדיין הסיבות העיקריות לכניסה להליך של פשיטת רגל. 

מהי הרפורמה החדשה בהליכי פשיטת הרגל?

בתאריך 09/2019 נכנס לתוקפו חוק חדלות פירעון החדש המאפשר לכל מי שנקלע בעל כורחו לחובות, להיכנס להליך משפטי אשר יגן עליו מפני עיקולי משכורת, הגבלות על חידוש רישיון הנהיגה ויתר ההגבלות, ושבו בתוך תקופה קצרה יחסית, ניתן יהיה לבטל את כל החובות, לפתוח דף חדש ולנשום לרווחה.

הביטוי השכיח “פשיטת רגל” הנחשב לקשה וככזה שלעתים נעשה בו שימוש למטרות גנאי, הוחלף בביטוי ”הליך חדלות פירעון” המבטא אמפטיה מסוימת. השינוי ביחס לחייבים הוא חלק מרכזי במגמה הכוללת של הרפורמה החדשה בדיני פשיטת הרגל לפיה אין לראות באדם שנקלע בעל כורחו למצב של אי יכולת לפרוע את התחייבויותיו, ככזה שמוסריותו מוטלת בספק, אלא ככזה שעבר “תאונה כלכלית” שמן הראוי שחברה מתוקנת ונאורה תגלה הבנה במצבו ותסייע לו להשתקם ולחזור למסלול החיים התקין בהקדם.

מלבד השינויים בהתייחסות כלפי החייב, מגישה עונשית לגישה שיקומית, הביאה עימה הרפורמה מספר חידושים בעלי השלכות חיוביות בעיקר כלפי החייבים כגון:
ההליכים יתנהלו בלשכות ההוצאה לפועל במקום בבית המשפט המחוזי לבעלי חובות נמוכים.
– הבקשות יוגשו לממונה ולא לבית המשפט המחוזי.
– ההחלטה בעניין החייב תתקבל על ידי בית משפט השלום ולא המחוזי.
– קיצור משך ההליך מפרק זמן של שנים שנמשכו כנצח, ל-12 חודשים עד להכרעה.

יתרונות וחסרונות בפשיטת רגל

יתרונות וחסרונות בפשיטת רגל
פשיטת רגל של אדם פרטי 3

רבים מהזכאים לפשיטת רגל אינם מנצלים את היתרונות הפוטנציאליים הגלומים בה ומעדיפים שלא להיכנס למסע הזה מסיבותיהם, בעיקר עקב החשש מהחסרונות שיש בהליך הזה, כפי שיפורטו להלן.
אמנם זה נכון שפשיטת רגל יכולה להשפיע על מצבו הכספי (וגם הרגשי) של האדם לשנים הבאות, עם זאת, הנסיבות הכלכליות של כל אדם הן ייחודיות למצבו.

ההחלטה אם, מתי ואיך להיכנס להליך היא תהליך מורכב למדי וההשלכות עלולות להיות משמעותיות עבור החייב. לכן, חשוב להיוועץ עם עו"ד פשיטת רגל מיומן על מנת לקבוע האם פשיטת רגל היא האופציה הנכונה ביותר.

אנו מזמינים אתכם ליצור עמנו קשר במשרד ליאור אבן עזרא עורכי דין, כדי לתאם פגישת ייעוץ בחינם עם אחד מעורכי הדין לפשיטת רגל המנוסים שלנו, על מנת לדון במצבכם הספציפי ולבחון כיצד פשיטת רגל יכולה להשפיע על מצבכם הכלכלי.

הסטטיסטיקה מראה שרק אחוז זניח מפשיטות הרגל שהוגשו ללא עורך דין זכו לקבלת הפטר.

 

היתרונות בפשיטת רגל

השהייה אוטומטית של פעולות הגבייה של הנושים. לאחר הגשת הבקשה לבית המשפט המחוזי, בית המשפט נותן הוראה להשהייה אוטומטית של כל פעילות של גביית חובות.
זה בעצם לא מבטל את החוב, אבל זה מקפיא את כל הליכי גביית חובות לרבות התביעות, עד להשלמת ההליך בתיק או עד לפקיעת ההשהייה.
זה אומר שלא יהיו יותר:
שיחות או מכתבים מגובי חובות
תביעות חוב
עיקולי שכר
עיקולי משכנתא

אם נושה מנסה לגבות מהחייב חוב לאחר שבית המשפט נותן את הוראת ההשהייה האוטומטית, עורך הדין יכול להגיש נגד הנושה תביעה משפטית. המשמעות היא שבית המשפט יכול לגרום לנושים להפסיק את ניסיונות הגבייה שלהם, לקנוס אותם ו / או לגרום להם לשלם לחייב פיצוי.

להשהייה האוטומטית אין כוח לעצור הליך פלילי תלוי ועומד וגביית דמי מזונות.

החובות נמחקים. היתרון הגדול ביותר הטמון בהליך, הוא בכך שניתן יהיה להביא למחיקת החובות. חוב הניתן למחיקה הוא כזה שניתן להורות על פטור ממנו באמצעות פשיטת רגל.
הפטר בפשיטת רגל עשוי לאפשר לחייב לשמור על בעלות על הנכס שלו לאחר סיום ההליך. אם אתה יכול "לפטור" נכס, זה אומר שאתה לא צריך לדאוג שהוא יתפס בפשיטת הרגל.

חשוב לציין:
הגשת בקשה לפשיטת רגל במועד הלא נכון או כניסה להליך כשהחייב אינו צריך לעשות כן, עלולים להחריף את מצבו הכלכלי עוד יותר. כניסה מוקדמת מדי להליך יכולה לפעמים לגרום לכך שאדם מאבד רכוש שהוא היה יכול לשמור עליו, או שעליו היה לפנות לסוג אחר של פעולה או הליך להסדרת חובותיו.

החסרונות בפשיטת רגל

אובדן כרטיסי אשראי. חברות כרטיסי אשראי רבות והבנקים, מבטלים אוטומטית את כל הכרטיסים שהחייב מחזיק בעת הגשת הבקשה. החייב מבחינתו יצטרך להגיש בקשה מיוחדת להחזקת כרטיסי אשראי, בקשות אלו מאושרות באחוזים נמוכים בדרך כלל.

השפעה מיידית על ציון האשראי שלך.
קשה להשיג משכנתא או הלוואה. הגשת פשיטת רגל עלולה להקשות על קבלת הלוואה או משכנתא נוספת למשך 3 שנים מיום קבלת ההפטר. הבנקים ויתר הגורמים המלווים במשק חוששים שמא ההלוואה לא תיפרע היות ומדובר בלווה "מסומן" בעל היסטוריה שלילית בקיום התחייבויות.
כעורך דין, נתקלתי לא אחת במסורבי משכנתא שנאלצו ליטול הלוואות מהשוק האפור על מנת לממן את רכישת דירתם, בצר להם, הם נאלצים לשלם ריביות רצחניות עבור ההלוואה הזו שדווקא היא גורמת להם לחנק, אותו חנק שהיה נמנע לו המשכנתא היתה ניתנת בריבית סבירה כפי שהבנקים נוהגים לגבות.

אני מזמין אותך לקרוא את המאמר שלי בנושא מחיקת BDI שלילי

אובדן רכוש ונדל"ן. לעיתים, לא כל הרכוש האישי והמקרקעין יתאימו לקבלת ההפטר. המשמעות היא שבית המשפט יכול להורות על תפיסה של חלק מהנכסים של החייב ולמכור חלק זה כדי לשלם לנושים שלו.

סטיגמת עבודה ודיור. יש מעסיקים ובעלי דירות פוטנציאליים ששואלים שאלות לגבי פשיטות רגל שהוגשו לאחרונה וזה יכול להשפיע לרעה על הסיכויים של החייב בנוגע לשניהם.

חובות שאינם ניתנים למחיקה. ישנם סוגים מסוימים של חובות שלא ניתן לקבל בגינם הפטר באמצעות פשיטת רגל. חובות אלה כוללים בדרך כלל: מזונות אישה ומזונות ילדים, חובות שמקורם בעבירה פלילית, לרבות עבירות על חוקי התכנון והבניה, קנסות מטעם רשות מקומית וכל חובות שנגרמו לפי הנחת בית המשפט כתוצאה ממעשים שיש בהם הונאה.

אני מזמין אותך לקרוא את המאמר שלי בנושא מחיקת חובות

פשיטות רגל מפורסמות בהיסטוריה

פשיטת רגל היא פתרון משפטי שקיים בכל העולם המערבי שהוכיח את עצמו ככזה שנותן פתח לתקווה לחיים כלכליים טובים יותר עבור רבים מאלו שנקלעו לחובות מכורח המציאות שכפתה זאת עליהם.
מבין כל אלו אשר "קמו מבאר שחת" כפי שאמרו חז"ל, ישנם לא מעט מפורסמים שההשפעה שלהם על היקום ידועה עד לימים. להלן כמה מהמפורסמים שהחליטו להיכנס להליך הזה, מסתבר שהם ידעו מה הם עושים…

וולט דיסני

וולט דיסני פשיטת רגל
פשיטת רגל של אדם פרטי 4

וולט דיסני נולד בשנת 1901 וידוע כחלוץ האנימציה בעולם כשיצר דמויות כמו מיקי מאוס, דונאלד דק, פלוטו ועוד.
בעודו עוסק בפיתוח הדמויות הנודעות הללו ובהפקת סרט האנימציה הראשון שלו, נקלע דיסני לקשיים כלכליים קשים ונאלץ להיכנס להליך פשיטת רגל. דיסני לא ויתר על החלום, נטל הלוואה מהבנק והקריב את עצמו למען הוצאת סרטו הראשון אשר יצא לבסוף וגרף סכומי עתק.
כאשר הוא נפטר בשנת 1966, הוערך הוערך הונו ב- 5 מיליארד דולר מדהימים.
כמה זה יהיה בדולרים של היום? וואו!
תארו לעצמכם מה לא היה לנו היום אם וולט דיסני היה מוותר על חזון הצגת האנימציה שלו לאחר שהוא הגיש פשיטת רגל עוד בשנות העשרים?

מפורסמים נוספים ש"קמו לתחיה" ובגדול בעקבות כניסה לפשיטת רגל: אלטון ג'ון, אברהם לינקולן, אם.סי. האמר וסינדי לאופר.