אם אתם תוהים האם תוכלו לייצג את עצמכם נאמנה במקרה של פשיטת הרגל שלכם? אז כן, בהחלט ניתן לעשות זאת. ישנם מקרים רבים שבהם חייבים ניהלו את ההליך מתחילתו ועד סופו בהצלחה גדולה והשיגו תוצאות יפות עבורם.

ישנם גורמים רבים שמכבידים על קבלת החלטה חשובה כמו ייצוג עצמי בהליך פשיטת רגל ללא עורך דין. וזה תלוי בעיקר במורכבות המקרה.

היתרונות בפשיטת רגל ללא עורך דין

מדובר בסכום לא מבוטל של כסף שנע בין 15-30 אלף ש"ח. לרוב, מדובר בסכום שיוצא "מהכסף שאין" שכן מדובר בחייבים אשר מצבם ממילא קשה מנשוא ומצליחים לגייס את הסכום בדרך כלל באמצעות צדדים שלישיים שנרתמים לסייע להם.

בייצוג לבד, לעומת זאת, אין צורך לשלם את הסכומים הללו. ניתן להעביר את הסכומים לקופת הנשייה או לשמור אותם לצורכי המחייה היומיומיים. זו הנקודה החיובית המשמעותית ביותר.

כאשר אתם מנהלים לבדכם את הליך פשיטת הרגל, אתם למעשה יוצרים מצג ראי בפני הממונה, בפני הנאמן ובפני בתי המשפט שאכן נקלעתם למבוי סתום ומצבכם אכן קשה מנשוא. עד כדי כך קשה, שאתם אפילו ויתרתם על זכותכם לייצוג ולו רק כי אין ביכולתכם לממן את "התענוג" הזה. הממונה, הנאמן ובתי המשפט עשויים בעקבות זאת לגלות התחשבות שיהיה לה אפקט חיובי מאחר שאתם מצטיירים כחסרי אונים.

כאשר אתם מייצגים את עצמכם ואינכם תלויים בגורם אחר כלשהו, אתם אדונים על זמנכם. אתם חוסכים מעצמכם את הזמן ואת הטרחה במציאת עורך דין שייצג אתכם. אתם שולחים את המסמכים הרלוונטיים בזמנכם, כשנוח לכם, מבלי שעורך הדין יבצע זאת עבורכם.

העניין רלוונטי בייחוד עבור חייבים שלא ששים לעבוד עם עורכי דין ממשרדים שמונחים על שולחנם תיקים רבים, שלא תמיד מוקדשים להם הזמן ותשומת הלב שלהם ציפה וייחל בדריכות ובקוצר רוח הלקוח החייב.

כאשר אתם מנהלים את ההליך לבדכם, אתם רואים באופן ברור ושקוף מי הממונה, מי הנאמן, מי השופט שדן בתיק שלכם ומי יתר הנפשות הפועלות שעל פיהן יישק דבר לגביכם. אתם רואים בצורה ברורה כמה זמן השקעה צריך בניהול ההליך. הכל גלוי וידוע לפניכם.

החסרונות בפשיטת רגל ללא עורך דין

בכמעט כל החייבים שנתקלתי בהם, התכונה שהכי אופיינית מלבד הפזרנות, היא חוסר סדר וארגון. תכונה זו היא אחד הגורמים המרכזיים שהובילו אותם למצב של חדלות פירעון. חוסר סדר ודייקנות בהגשת הבקשה לצו לפתיחת הליכים ובהתנהלות מול הגורמים הרלוונטיים, יובילו לכך שהמאמצים להצלחת ההליך יעלו בתוהו, מה שעלול להחריף את מצבו הפיננסי של החייב, מעבר למצבו הנוכחי הלא מזהיר.

"יְהַלֶּלְךָ זָר וְלֹא פִיךָ" – משלי (כז, ב) וזה כל כך נכון במקרה הזה. לעולם כשגורם סמכותי מייצג ומדבר עבורכם, דבריו חודרים עמוק יותר. זה נכון בכל תחום ולא רק בתחום המשפט. כמו בכל תחום אחר בחיים, מקבלי החלטות נוהגים בכבוד ובכובד ראש כאשר ניצב מולם גורם מייצג סמכותי, אחראי ובעל הידע והניסיון הדרושים. כך גם ההתייחסות להליך תהיה מבחינתם רצינית יותר.

החוקים, התקנות והנהלים בתחום חדלות הפירעון משתנים מעת לעת. גורם מקצועי ומנוסה בחקיקה ובפסיקה כמו עורך דין, מעורה היטב במתרחש ומתעל זאת לטובת החייבים אותם הוא מייצג. מערכת החוקים והתקנות בענייני חדלות פירעון היא מורכבת למדי עבור אדם ממוצע.

למשל:

האם ידעתם שהנאמן יכול לקחת את הנכס שלכם, למכור אותו ולהשתמש בכסף כדי לשלם לנושים את מה שאתם חייבים להם? זה כואב! אבל אפשר אולי להוסיף את ערך הנכסים לתכנית התשלומים של החייב? אולי ניתן במצבו של החייב לשמור על הנכס? זו רק דוגמא אחת מתוך רבות, שסביר שהאדם הפשוט שאינו מנוסה בבירוקרטיה המשפטית ובחר לנהל הליך פשיטת רגל ללא עורך דין, עלול להיכשל. הרי, מדובר בדיני נפשות, כי החיים הכלכליים שלכם חשובים מאוד ומונחים כעת על כף המאזניים.

הדרך שלך לצאת מהחובות מתחילה כאן

שורה תחתונה

הליך פשיטת רגל מצריך סבלנות אין קץ לצד סדר וארגון מופתי. זהו הליך שמעצם טיבו וטבעו רווי במתח, סחבת והתמודדות בירוקרטית מתישה. ההתנהלות בהליך מתבצעת בתקופה בה החייבים ממילא מדוכדכים וחיים באי שקט נפשי וכלכלי.

יש לזכור כי המידע שצריך להימסר לגורמים הרלונטיים ובייחוד לבית המשפט, צריך להיות מלא ומדויק. ככל שיהיה חוסר כלשהו יהיה הדבר לרועץ עבור החייבים.
ניהול הליך פשיטת רגל ללא עורך דין, יכול להביא לתוצאות חיוביות, אך הסטטיסטיקה מראה כי על ידי ייצוג מקצועי התוצאות עבור החייב הן טובות הרבה יותר.

לכן, המסקנה היא כי מוטב שלא להיכנס להליך פשיטת רגל ללא עורך דין.