חלוקת רכוש בגירושין, יכולה להפוך בקלות לסלע מחלוקת מרכזי. זוגות רבים מופתעים מכך שלעתים קרובות, השם המופיע על הנכס אינו קובע מי מבני הזוג יזכה לשמור על הנכס הזה בבעלותו. במקום זאת, הבעלות על רכושם של בני הזוג לאחר הגירושין תהיה תלויה בשאלה האם הנכסים נחשבים כרכוש נפרד של אחד מבני הזוג או לרכושם המשותף של בני הזוג.

תוכן עניינים

מחבר המאמר

מרצה, מחבר ספרי הדרכה לעורכי דין ולציבור הרחב, מנהל משרד עורכי דין בתחום המשפחה

מהו רכוש משותף ומהו רכוש נפרד?
בדרך כלל, רכוש זוגי משותף הוא כל דבר שאתה או בן זוגך השגת או רכשת במהלך נישואיך.
רכוש זוגי עשוי לכלול כל אחד מסוגי הנכסים הבאים:

נגן וידאו אודות עורך דין גירושין כיסוי

רכוש נפרד לעומת שייך רק לבן זוג אחד. יש כמה קטגוריות של רכוש נפרד, חלק מאלה הם:

 

האם רכוש נפרד יכול להפוך לרכוש זוגי?

רכוש נפרד יכול להפוך לרכוש זוגי בנסיבות מסוימות. בדרך כלל זה קורה כאשר רכוש נפרד התערבב "התערבב" עם רכוש זוגי. לדוגמה, נניח שלבן זוג א' היתה דירת קרקע בירושה לפני הנישואין. בדרך כלל זה ייחשב כרכוש נפרד של בן זוג א' ולא יהיה חלק מחלוקת הרכוש כאשר בני הזוג יתגרשו. אך אם בן זוג א' החליט לערוך שיפוץ יסודי בדירה ולהרחיב אותה בקומה נוספת עם בן זוג ב' במהלך נישואיהם, יתכן והנכס לא יהיה עוד רכושו הנפרד של בן זוג א', משום שהנכס התערבב בכספים משותפים.

במקרים רבים בהם זוג רב על רכוש בגירושין, השופט יצטרך לבחון מקרוב את העובדות הספציפיות ולהחליט אם הנכסים הם רכוש נפרד או רכוש זוגי, על פי הדין.

כיצד מתחלקים רכוש זוגי בגירושין?

לאחר שיהיה ברור אילו נכסים הם רכוש נפרד ואילו רכוש אישות, רכוש הנישואין יחולק בין בני הזוג על פי חוקי מדינתם. יש בעצם שתי שיטות שונות שמדינות משתמשות בהן כדי לחלק את רכוש הנישואין: תחת כללי "חלוקה שוויונית" או "רכוש קהילתי". עם זאת, כפי שנסביר להלן, ההבחנה בין שתי השיטות הללו לא תמיד כל כך ברורה בהקשר של גירושין

חלוקה שוויונית של רכוש זוגי

ברוב המכריע של המקרים הנדונים על ידי בית המשפט לענייני משפחה בחלוקת רכוש בגירושין, ההכרעות בדרך כלל מתבססות על חלוקה שוויונית. בית המשפט יחלק את כל רכושם הזוגי של בני הזוג (ויקצה את חובותיהם הזוגיים) על סמך החלטת השופט מה הוגן לשני בני הזוג לפי העובדות המיוחדות של כל מקרה. בגלל גישה זו של כל מקרה לגופו, חשוב לציין ש"שוויוני" אינו אומר בהכרח חלוקה שווה (50-50).

חלק מהקווים המנחים את בתי המשפט לענייני משפחה כוללים:

  • כמה זמן נמשכו הנישואין.
  • גילו של כל אחד מבני הזוג ובריאותו הפיזית והנפשית.
  • כל הכנסה או רכוש שהביאו מי מבני הזוג לנישואין.
  • רמת החיים של בני הזוג במהלך נישואיהם, וכל זמן והוצאה שבן הזוג צריך לקבל את ההשכלה וההכשרה הדרושים כדי להגיע לרמת חיים דומה.
  • הוראות כלשהן בהסכמי ממון או הסכמים לאחר נישואין בכתב שעסקו באופן שבו יחולק רכושם של בני הזוג אם יתגרשו.
  • הנסיבות הכלכליות הכוללות של כל אחד מבני הזוג.
  • הכנסתו ויכולתו של כל אחד מבני הזוג להשתכר על סמך השכלה, הכשרה, ניסיון, משך היעדרות כלשהי משוק העבודה ואחריות הטיפול בילדי בני הזוג.
  • האם מי מבני הזוג עיכב הצלחה בקריירה  במהלך הנישואין כדי לטפל בילדים או לתמוך בבן הזוג השני.
  • תרומות של כל אחד מבני הזוג לחינוך או לכוח ההשתכרות של בן הזוג השני.
  • תרומות של כל אחד מבני הזוג לרכישה, שמירה או שיפור רכוש משותף.
  • פעולות של כל אחד מבני הזוג שעלולות לבזבז את רכוש הנישואין.
  • השלכות המס של כל חלוקת רכוש מוצעת
    הצורך של הורה עם משמורת פיזית על ילד להחזיק או לגור בבית הנישואין, וכן
    החובות וההתחייבויות של כל אחד מבני הזוג.
חלוקת רכוש בגירושין

קבלת עזרה מעורך דין בחלוקת רכוש בגירושין

ככל שקיימים ויכוחים ומחלוקות בכל הנוגע לחלוקת רכוש בגירושין, כך זה מייצר יותר חרדה וקיים צורך להתמודד עם יותר הוצאות, במיוחד בהוצאות משפט. ככל שאתה ובן זוגך מתקשים להסכים לגבי אופן חלוקת הרכוש שלך, זה לא בהכרח אומר שתצטרך ללכת למשפט ולבקש מהשופט את ההחלטה הזו עבורך.

אחת האפשרויות הטובות היא לנסות גישור גירושין עם מגשר מיומן ונייטרלי שיוכל לעזור לשניכם לזהות ולנהל משא ומתן על הסכם הסדר בנוגע לרכוש שיהיה הוגן לשניכם. ואם אתה מצליח להגיע להסכמה לגבי כל הנושאים בגירושין שלך – כולל מזונות (מזונות בני זוג), מזונות ילדים, משמורת ילדים וביקורים (זמן הורות) – אתה יכול להגיש הסכמה זו לאישור ללא עוררין, שזה כמעט תמיד הרבה זול ומהיר יותר מגירושין מסורתיים.

זוגות רבים שמתחילים עם הסכם יכולים להתגרש מבלי לשכור עורכי דין. אבל יש כמה מצבים שבהם אתה צריך עורך דין גירושין, במקרים כאשר:

הניסיון להגיע להסכם הסדר רכוש לא צלח, גם לאחר שבוצעו ניסיונות גישור.
יש לך ולבן זוגך נכסים נרחבים או מסובכים לחלוקה, כמו עסק בבעלות משפחתית, או אתה מאמין שבן הזוג שלך מסתיר נכסים.
שימו לב, שכירת עורך דין אינה בהכרח הצעה של הכל או כלום. בנסיבות מסוימות, זה עשוי להיות הגיוני להשתמש בשירותי עורך דין על בסיס ייעוץ – למשל, כדי לעזור בניסוח או סקירת הסכם הפשרה שלך. ייתכן שתרצה גם עזרה של מומחה בנושאים ספציפיים בחטיבת הרכוש שלך, כגון פיצול חשבונות פרישה בגירושין.