ניהול עסק הוא דבר מרגש שלעצמו, אך להפוך אותו להצלחה, זו לא משימה קלה אלא משימה מאתאגרת.

הסטטיסטיקה מראה כי 20% מהחברות נכשלות רק בשנה הראשונה ואילו 70% מהחברות ייעלמו בתוך 10 שנים. הסיבות העומדות מאחורי כישלונות אלה הן רבות ומגוונות, החל מחוסר עניין בשוק ועד חילוקי דעות פנימיים בנוגע לאסטרטגיה או לביצוע. אבל אולי הסיבה השכיחה ביותר היא כי עסק נקלע למצוקת תזרים – וזה מוביל לעשרות אלפי חברות ברחבי העולם להכריז על פשיטת רגל מדי שנה.
להלן חמש דרכים להפוך את המצב אם אתם בצרות.

1: סדרו את תזרים המזומנים שלכם

סידור תזרימי המזומנים שלכם יכול על ידי כך שתוודאו שיש לצדכם מומחי ייעוץ עסקי בהישג יד (דבר שהרבה חברות הזנק וחברות קטנות ובינוניות מתעלמות ממנו). שימושי לקחת את זה בתקציב שלכם מההתחלה, אך אל תהססו לפנות לעזרה בהמשך. כך או כך, יהיה עליכם להיות לנקוט ביד קשה בכדי לצמצם את ההוצאות שלכם למינימום הדרוש לכם כדי לפעול. זהו אזורים שבהם תוכלו להפחית באופן מיידי עלויות לא חיוניות שאינן תורמות ישירות להחזר ההשקעה שלכם (כמו מנויים וחברות). לאחר מכן התבוננו באזורים שבהם תוכלו להפחית עלויות עבור הוצאות חיוניות יותר (כגון החלפת הטכנולוגיה העדכנית ביותר לרכישות חלופיות יד שנייה, צמצום הוצאות נסיעה או מחיה; או שכירת פרילאנסרים לעבודה מרחוק כדי לחסוך בתקורות משרד/ציוד).

2: מכרו את הנכסים שאתם יכולים להרשות לעצמכם להיפטר מהם

בדקו את כל הנכסים שלכם (עסקיים ואישיים) כדי לראות היכן תוכלו לפנות קצת כסף. חברות שרכשו ריהוט משרדי משלהן וציוד המחשב העדכני ביותר, יכלו לשקול למכור חלק מהנכסים האלה או את כולם ולבחון קניית ציוד יד שנייה זול יותר. או, אם לא, הם יכולים לעבור לאפשרות ליסינג חסכונית יותר. עיון במלאי האישי שלכם יביא ללא ספק גם לפריטים 'יוקרתיים' שאינכם זקוקים להם, ואשר עשויים לגרן לכם להרוויח מעט כסף כדי לסייע בחזרה לעסק.

3: בצעו את התשלומים שלכם ואחדו להלוואה אחת אם אתה יכולים

שקלו מה מחזיק את העסק שלכם בחיים והקצו עדיפות גבוהה ביותר לביצוע התשלומים האלה מעל כולם. דברים כמו שירותים הם חיוניים, כי בלי חשמל ואור פשוט לא תוכלו לעבוד, ובלי מיזוג ומים אתם לא יכולים לחיות. עריכת התשלומים שלכם באופן מושכל. לחלופין, תוכלו לחקור את איחוד כל החובות שלכם למקום אחד. זה יביא את הבונוס הנוסף של צמצום מספר ההחזרים לאחד, וכך יהיה קל יותר לעקוב אחר המצב הכלכלי שלכם.

4: משא ומתן מחדש על חוזים מול ספקים או ספקים

למרות שהחוזה החתום עשוי להיראות בלתי ניתן לשינוי לכאורה, העובדה היא שהרבה חברות ניהלו משא ומתן מחדש על עסקאות מוסכמות עם שינוי הנסיבות. אם אתם מוצאים את עצמכם מתקשים, אל תהססו לפנות אל הספקים שלכם כדי לבדוק אם הם יהיו פתוחים למשא ומתן מחדש. רוב הסיכויים שאם הם היו מרוצים מהעסק שלכם עד כה, תמצאו אותם מוכנים לדבר על התאמות קלות כדי להמשיך לעבוד איתכם. ייתכן שיש תשלום כלשהו על ייעוץ משפטי במקרה של חוזים גדולים ומסובכים יותר, אך זה יכול להיות שווה את זה אם תקבלו עסקה מתוקנת המורידה את הלחץ מהעסק שלכם. הגבלת החוזים לשנה עשויה להיות שימושית גם היא, כיוון שזה ייתן לכם הזדמנות קבועה להעריך מחדש ולנהל משא ומתן מחדש על עסקאות. בינתיים, כדאי גם לנצל את ההזדמנות להסתכל על חוזים קטנים יותר שיש לכם עם ספקי שירותים (כמו למשל לנייד ופס רחב) ולדבר איתם על הצעה משתלמת יותר. אם הם לא יכולים לנהל את זה, מצאו ספק אחר שיכול לתת לכם את המחיר שאתם צריכים.

5: שינוי התוכנית והתקציב העסקי שלך

תסתכלו טוב על התוכנית העסקית שלכם ונתחו אותה כדי לראות היכן ניתן לשפר אותה. האם הבנתם את השוק שלכם נכון? האם את מכוונים לקהל הנכון במקומות הנכונים? האם מודל התמחור שלכם מדויק או שהתנודות החיצוניות מבשרות שהוא לא עובד יותר? זהו בעיות כלשהן ותקנו אותן, ולאחר מכן הקפידו לבקר שוב בתכנית כדי לוודא שהיא תשאיר אתכם ברמה אופטימלית. התאמת התקציב שלכם חשובה לא פחות, מכיוון שהיא תאפשר לכם לפקח על ההוצאות שלכם ולשלוט בהן. לא רק מונעות מכם להיכנס לחובות, אלא מאפשרות לכם לשלם את מה שאתם חייבים ככל שהעסק יגדל והצליח יותר.

עדיין לא מאוחר להציל את העסק שלך ולהפוך אותו

כמעט כל העסקים נאבקים בשלב כלשהו בחובות. זה עשוי להגיע בחמש השנים הראשונות החשובות ביותר לפני שתראו רווח. זה יכול לבוא מאוחר יותר באמצעות תנאי שוק משתנים, תחרות מוגברת, או אפילו צמיחה משמעותית ומהירה מעבר למה שתוכנן. הטריק הוא להישאר רגוע ולדעת שישנן אפשרויות שעומדות לרשותך להוציא את העסק שלך מסף פירוק חברה. בין אם אתה בוחר למכור את הנכסים האלה, להתאים את התקציב או לאחד את ההלוואות שלך (או את כל האמור לעיל), קצת חכמה תאפשר לך לקבל שליטה על תזרים המזומנים שלך שוב ולראות אותך עדיין מצליח עם העסק שלך.