כל אדם שנקלע להליך של פשיטת רגל, מעוניין לקבל בסופו של התהליך צו הפטר כדי להיפטר מכל החובות שהוא צבר לאורך השנים. על פי הרפורמה החדשה מוטלת על החייב אחריות כספית על ההתנהלות שלו שהובילה לכך שהוא הגיע לפשיטת רגל. יש מצבים שבהם ההתנהלות העסקית הייתה כושלת עקב ניהול לא תקין, חוסר ידע, או ביצוע מעשים ללא חשיבה מעמיקה. חוסר היכולת לשלם את הכספים לבעלי החוב גוררת בעייתיות לספקים ולנותני השירות שסיפקו מוצרים ולא קיבלו את התמורה המגיע לכם ולכן גם הם נפגעו באופן משמעותי מהעובדה שהלקוח שלהם לא עמד בהתחייבויות הכספיות שלו.

כדי לפתור את הבעיה ועל פי ההוראות של כונס הנכסים הרשמי שבודק באופן מעמיק את מצבו של כל פושט רגל, מתקבלת החלטה מה יהיה גובה התשלום החודשי שישלם החייב. סכום זה יועבר בכל חודש לכונס הנכסים והכונס ינתב את העברתם של הכספים המגיעים לכל אחד מבעלי החוב על פי החלוקה שנקבעה מראש. אחת האופציות של פושט הרגל לקבלת כספים עבור כיסוי חלק מהחובות היא באמצעות משכנתא הפוכה של נכס שלו או של בני משפחתו.

business 2704995 1280
קבלת צו הפטר 2

תהליך קבלת צו הפטר

פושט רגל יקבל צו הפטר, קרי מחיקת חובות, לאחר שהוכח שהוא שילם את כל הכספים על פי הקביעה שתואמה לו. ברוב המקרים התשלומים נפרשים על פני כמה שנים ובתום התקופה, כונס הנכסים הרשמי בוחן את התנהלות החייב. אם החייב עמד בכל התשלומים ובמהלך תקופת התשלומים לא צבר חובות נוספים, קיימת סבירות גבוהה שיקבל צו הפטר וכך לא יהיה עליו לשלם כספים נוספים מעבר לסכומים ששולמו על ידו.

קביעת גובה התשלומים החודשיים

חלק מהחובות שנזקפו לחובתם של פושטי רגל, נעוץ בהתחייבויות כלפי ספקים שלא קיבלו תמורה עבור סחורה שסיפקו או שירות שהעניקו וקיים תיעוד כמו חשבוניות מס שמוכיחות זאת. מעבר לכך, ישנם ספקים שפתחו נגד החייב תיקים בהוצאה לפועל והטילו עיקולים לצורך גביית כספים המגיעים להם.

במקרים רבים, מבוצע הליך של איחוד תיקים בהוצאה לפועל ובהתאם לחוב שקיים לכל נושה מתקבלת החלטה על גובה התשלום שיבוצע מדי חודש על ידי החייב ואופן ניתוב הכספים לכל נושה.

עדיפויות בקבלת הכספים

ראשונים לקבלת הכספים הם העובדים שלא קיבלו את משכורותם, את הפיצויים, דמי הבראה וכו'. אם החייב הוכרז כפשוט רגל, העובדים מתאגדים ופונים באמצעות עורך דין למוסד לביטוח לאומי. לאור העובדה שלאורך שנים המעביד שילם דמי ביטוח לאומי לעובדים, מוסד זה ישלם עבורם את מלוא הכספים שמגיעים להם. זהו תהליך ארוך שלוקח חודשים רבים ולעיתים אף יותר משנה, אך בסופו של התהליך העובדים מקבלים בדרך כלל את כל הכספים כולל ריבית והצמדה.