בית הוא לרוב הנכס הפיננסי החשוב ביותר של זוג, ורוב האנשים קשורים אליו גם רגשית. כתוצאה מכך, ההחלטה אם אחד מבני הזוג צריך לעזוב את הבית כשהשני מחליט להתגרש, יכולה להיות החלטה קשה. נשאלת השאלה, בעת גירושין מי עוזב את הבית? התשובה עבורך תיקבע לפי הנסיבות שלך.
ניתן להגיע לפתרון בידידות אם שני הצדדים יהיו מוכנים לנהל משא ומתן. אם לא, העניינים עלולים להסתבך כתוצאה ממעורבות שיפוטית. במילים אחרות, בית משפט יחליט מי עוזב את הבית עם הגירושין.
למרות שעדיף לפתור בעיות טרם הפנייה לבית המשפט, יש ליידע אותך על זכויותיך בנסיבות העניין. בן הזוג ששמו אינו מופיע בשטר הבעלות הוא לרוב זה שצריך לעזוב את הבית בגירושין. מכיוון שלשני בני הזוג יש זכות להישאר בבית לאורך כל תקופת הפרידה, אף אחד לא יכול להחליף את המנעולים מבלי ליידע את השני. עם זאת, עוד לפני הכנת מסמכי הגירושין, עשויה להיות לאחד מבני הזוג סיבה טובה להחליף את המנעולים.

גירושין מי עוזב את הבית

כיצד יכול אחד מבני הזוג לקבל את הזכות להתגורר בבית בעוד שהשני מנוע מכך?

בן הזוג יצטרך להגיש בקשה לבית המשפט. בקשה זו קשורה לתביעת הגירושין שהוגשה או התקבלה. במילים אחרות, גם אם בן הזוג השני הוא הבעלים של הבית, בן הזוג מבקש מבית המשפט לאפשר לו לשהות בו ולהרחיק זמנית את בן הזוג השני. לאחר שהשופט נותן פסק דין, אין לבן הזוג שנצטווה לעזוב זכות להתגורר בבית או להיכנס אליו ללא הסכמת האחר.

מה אם אתה לא יכול להרשות לעצמך לעזוב את הבית?

אחד האתגרים הגדולים ביותר של גירושין הוא לגרום לכסף שלך להימתח כדי לטפל בשני משקי בית במקום משק בית אחד. במיוחד בתקופות כלכליות קשות, יש זוגות שממשיכים לחיות יחד בבית המשפחה לפני שהגירושין שלהם סופיים – ולפעמים אפילו לאחר מכן – כי הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם לפרנס משק בית שני.
בסופו של דבר, בן הזוג המרוויח יותר שעוזב את בית המשפחה במהלך גירושין יצטרך כנראה להמשיך ולשלם חלק (או את כל) הוצאות הבית, לרבות תשלומי המשכנתא והביטוח. במסגרת הגירושין, השופט עשוי לחלק נכסים זוגיים אחרים לבן הזוג שיצא מהדירה כדי לפצות על העובדה שבן הזוג השני הצליח להישאר בבית המשפחה.
כאשר אתה צריך לעבור דירה אבל פשוט לא יכול להרשות לעצמך לשלם שכר דירה עבור מקום אחר, אתה יכול לשקול לעבור לגור באופן זמני עם חברים או עם משפחה, אם זה אפשרי. אם שכרתם את בית המשפחה המשותף שלכם, ייתכן שגם אתה וגם בן/בת הזוג תצטרכו לעבור למקומות חדשים.

איך היציאה מהבית משפיעה עליך ועל ילדיך?

המשך חיים משותפים באותו בית לאחר ההחלטה להתגרש יכול להיות מאתגר ומבלבל רגשית, הן עבורכם והן עבור ילדיכם. זה גם יכול להוביל ליותר ויכוחים וטינה. מעבר דירה עשוי להיות דרך טובה להקל על עצמך ולשמור על בריאותך הנפשית.
סיטואציה בה הורים מתגרשים, ועדיין חיים תחת אותה קורת גג, יכולה להיות קשה במיוחד לילדים, בייחוד אם יש הרבה סכסוכים בבית. אם יש לכם ילדים ואינכם יכולים לשמור על אווירה ידידותית ושיתופית, אולי זה יהיה האינטרס של כולם לעבור דירה כדי שבית המשפחה יוכל להיות אזור ניטרלי ונטול סכסוכים.

נגן וידאו אודות עורך דין גירושין כיסוי

האם תאבד את המשמורת על ילדים אם תעזוב?

למרות שלא בהכרח תאבדו את זכויות המשמורת שלכם רק בגלל שעברתם מבית המשפחה, להחלטות שתקבלו כעת בנושא עשויות להיות השפעות על ההחלטות הסופיות של בית המשפט על משמורת ילדים.

השופטים מודעים לכך ששינויים חוזרים ונשנים יכולים להיות קשים לילדים, ולכן הם ינסו לשמור על הסטטוס קוו בכל עת שאפשר. כאשר אחד ההורים נשאר עם הילדים בבית המשפחה במהלך הגירושין, הורה זה עשוי לטעון ששינוי הסדר זה לאחר הגירושין יפריע לילדים. מהצד השני, "בן הזוג שבחוץ" עלול להתנגד להיענש על יציאתו מהבית — גם כאשר המהלך נעשה מתוך מחשבה על טובת הילדים.
כדי להימנע ממלכוד זה, עליך ובן זוגך לנסות ליצור הסכם גירושין כתוב לפני שאחד מכם עוזב. ההסכם צריך לקבוע לוח זמנים לבילוי של שניכם עם הילדים. ואת זה צריך לציין בבירור שאף אחד מכם לא מוותר על זכויות המשמורת.

אם אתה מתקשה לגבש הסכם בעצמך, גישור עשוי לעזור לך לעבור את המכשולים. אך אם אינכם מצליחים להגיע להסכמה, ההורה שעוזב את הדירה אך רוצה זמן הורות משמעותי חייב לבקש מבית המשפט לקבוע סדר יום להורות משותפת. ככל שניתן לבצע זאת מוקדם יותר, כך ייטב, כך שההורות המשותפת תהפוך לסטטוס קוו החדש.

מחבר המאמר

מרצה, מחבר ספרי הדרכה לעורכי דין ולציבור הרחב, מנהל משרד עורכי דין בתחום המשפחה

האם יאבדו זכויות הקניין אם תעזוב את הבית?

בן הזוג שיישאר בבית המשפחה במהלך הגירושין לא בהכרח יקבל את הבית כאשר בית המשפט יחלק סופית את רכושם של בני הזוג. חוקי המדינה מחייבים שופטים לחלק את רכוש הנישואין באופן שווה או "בשוויון" (הוגן). זה בדרך כלל אומר שאחד מבני הזוג יוכל להחזיק את הבית רק אם בן הזוג השני יקבל כסף או רכוש אחר בעל ערך דומה. אם אין לך מספיק כסף לעשות את זה, ייתכן שתצטרך למכור את הבית, לנהל משא ומתן על רכישה עם מימון מחדש, או להמשיך להחזיק את הבית ביחד לאחר הגירושין.
בית המשפט מתחשב גם בגורמים נוספים כמו משך הנישואין, התרומות של כל אחד מבני הזוג למשק הבית (כולל תרומות כעקרת בית), ובריאותו של כל אחד מבני הזוג, גילו, יכולת התעסוקה ומשאבים נוספים. שופטים בדרך כלל אינם מבססים את חלוקת הרכוש על מי שהתגורר בבית המשפחה במהלך הגירושין.
אם החלטתם לעבור דירה, כדאי ליצור מלאי של כל הרכוש האישי בבית (כמו רהיטים ומוצרי חשמל), ולצלם פריטים חשובים. אלא אם כן יש לכם הסכם הקובע אחרת, קחו אתכם רק חפצים אישיים, כמו ביגוד ותכשיטים, כשאתם עוזבים.

הבהירו את כוונותיכם אם תעזבו

למרות שמעבר מבית המשפחה במהלך הגירושין לא אומר ויתור על המשמורת או על הזכויות להחזיק בבית לאחר הגירושין, מוטב לא לקחת שום סיכונים. כתבו את כוונותיכם בכתב.
אם אתה ובן זוגך יכולים להסכים על תנאי המעבר שלך, רשמו את הפרטים בהסכם בכתב. ודאו ששניכם חותמים על ההסכם. גם אם לא שכרתם עורך דין שייצג בגירושין, יהיה זה מומלץ שעורך דין יבדוק את ההסכם לפני החתימה.
אם אינכם מצליחים להגיע להסכמה מי עוזב את הבית, וכבר הגשתם תביעת גירושין, תוכלו לבקש מבית המשפט צווים זמניים בנוגע לבית המשפחה . מטרת צווי השעה היא בדרך כלל לאפשר למשפחה לשמור על כמה שיותר מהסטטוס קוו. אבל אם בית המשפט יסכים שהאינטרס של כולם הוא עזיבה במהלך הגירושין, סביר להניח שבית המשפט יורה על צווים זמניים המתארים את תנאי העזיבה.

שאלות נפוצות

האם אתה סומך על השותף שלך לשעבר בתמיכה כלכלית?
אם אתה השותף המסתמך כלכלית, אתה עשוי לדאוג שבמקרה של גירושין, אתה תהיה זה שצריך לעזוב את הבית. ללא מקום מגורים ושום דרך לפרנס את עצמך, אתה עלול להחליט להימנע לחלוטין מהגירושין.

האם אלימות במשפחה משפיעה?
אלימות במשפחה מעניקה לרוב לנפגעות גישה לבית המגורים. זה גם יכול להוביל לכך שהמתעלל יקבל צו מניעה הוא יוכרז כמורד. אם הפקודה הזו תופר, הוא או היא עלולים להיעצר.

האם יש מעורבות של ילדים? האם אתה המטפל העיקרי, אם כן?
כאמור, בתי המשפט מייחסים ערך גבוה ליציבות הילדים. אם אתם המטפלים העיקריים של ילדיכם, כמעט בוודאות תורשו להישאר בבית במהלך תהליך הגירושין. עדיין ניתן כמובן לבחור לעזוב את הבית ולגור במקום אחר אם אתם מאמינים שזו האפשרות הטובה ביותר.
שוב, אם בני הזוג לא מצליחים להגיע להסכמה, שופט יעשה את הבחירה עבורכם; עם זאת, שופט מעורב רק כאשר בני הזוג אינם מסוגלים להגיע להסכמה.

האם אתה זה שנשאר בבית בזמן שאתם פרודים?
כאשר חילוקי הדעות של בני זוג גדלים, אין זה נדיר שבן זוג אחד בורח בחיפזון. לעתים קרובות, זה הבעל, וזה עלול להתפרש כ"נטישה", מה שמציב את תהליכי הגירושין בעמדת נחיתות
חשוב להבין שמי שנשאר בבית במהלך גירושין הוא מרצון לחלוטין – אינך מחויב על פי חוק לעזוב אלא אם כן בתי המשפט יורו לך לעשות זאת. ואם עזבת בגלל צו בית משפט, לא ניתן להאשים אותך בנטישה או להאשים אותך בטיעון אחר בשום אופן.