איך זה שמי שחשבו להסעיד עשרות ואולי מאות אנשים ביום נקלעים למצב בו אין להם בעצמם מה לאכול?

עסקי המסעדנות והקייטרינג הם בקטגוריית העסקים המובילים ביותר בכמות פשיטות הרגל המוגשות מדי שנה. כעורך דין שעוסק בפשיטות רגל מכל ה"צבעים" אני יכול לאמר שדווקא איכות המזון המוגשת היא המדד הזניח ביותר שנחשב לגורם לקריסה. הסיבות העיקריות לחוסר ההצלחה נעוצות בעיקר בכך שלמסעדה שתצליח ותכניס כסף, נדרשת – שלמות! פשוט כך.
העיצוב, המיקום, הניקיון, הצוות המקצועי ואיכות המזון חייבים להיות ברמת גימור שדוגלת בשלמות, אחרת, היזמים עלולים למצוא את עצמם מתחננים לרשם ההוצאה לפועל או לשופט בבית משפט שיגאל אותם מחובותיהם.

פשיטת רגל של מסעדה
למה מסעדות ועסקי קייטרינג פושטים רגל? 2

אז מהן הסיבות העיקריות לכך שכל כך הרבה מסעדות וחברות קייטרינג נעלמות כל כך מהר ולעתים תוך הותרת הציוד במקום והותרת העובדים ללא משכורת?

מיקום גרוע

מיקום לא טוב הוא אחת הסיבות הגדולות ביותר לכך שמסעדה פושטת רגל. ראות ירודה, ללא חניה וללא גישה נוחה של תנועה רגלית הם שילוב שהופך את משימת ההגעה ללא נעימה במיוחד ועוד לא דיברנו על כך שמיקום צריך להיות במקום בו ישנו קהל יעד רלוונטי. בחירת המיקום הנכון יכולה אפילו לפצות על חלק מהגירעונות האחרים ברשימה זו, אך אין להשתמש בה כתירוץ לשירות לקוי או רשלני.

בעלי המסעדות נמצאים בחוץ

להיות בעל מסעדה פירושו לעבוד במסעדה. בעלי מסעדה טובים הם הראשונים לפתוח והאחרונים לנעול את דלתה בגלל שיש להם הכי הרבה להפסיד, אבל גם הכי הרבה מה להרוויח. אלא אם כן הנכס הוא השקעה או שהבעלים גר מחוץ לעיר, האדם שיש לו כסף צריך להיות שם כל יום ולמצוא דרכים חדשות להרחיב את שולי הרווח ולבנות את העסק.

צוות ניהול גרוע

אם אתה מעסיק מישהו שלדעתך יהיה מנהל כללי נהדר, מנהל מטבח או מנהל בר שכן לאותו אדם יש ניסיון וקיבלת עליו המלצות מצוינות ואז, כמה חודשים אחרי הגיוס, לא רק שגילית שאותם העובדים לא מנהלים את המסעדה, הם "שותים" את הרווחים או גונבים כסף. לכן צרו קשר באופן קבוע עם העובדים וגלו מעורבות במתרחש כדי לוודא שהעובדים נותנים את התפוקה המקסימלית ביותר שלהם.

סיבוכי מס או התחמקות ממס

מיסים ממלכתיים מגיעים עם קנסות כבדים כאשר הם משולמים באיחור, אך כאשר מסעדה נופלת על זמנים קשים, לעתים קרובות קשה לבצע תשלומים בזמן. יש בעלים שיימנעו מתשלום מיסים לחלוטין ומקווים שהם ייעלמו ללא פגע. זה אולי יעבוד פעם אחת, אך רשלנות מס כמעט תמיד מסתיימת בקנסות כבדים, בסגירת עסקים, ואפילו במאסר.

שירות לקוחות גרוע

שירות לקוי הוא סיבה ברורה לכל פשיטת רגל של מסעדה או כל עסק אחר. מוניטין רע של שירות מתפשט כמו אש בשדה קוצים ויכול להיראות לעתים בלתי הפיך. אפילו המסעדה הטובה ביותר עם שלושה כוכבי מישלן תסתגר עם שירות גרוע. קבלת משוב לקוחות בשלבי ההתחלה מבטיחה שתעבדו את הנתונים ותסיקו את המסקנות לפני שיהיה מאוחר מדי.

חוסר תשומת לב לשיטות הנהלת חשבונות

מכיוון שהם עובדים בשוליים כה הדוקים, בעלי ההמסעדות צריכים לפקח מקרוב על תזרים המזומנים שלהם. לוודא שיש להם מספיק מזומנים כדי לכסות הוצאות גדולות, כמו הזמנות אוכל ותשלומי שכר, יכול לעתים קרובות לעשות את ההבדל בין התאוששות לסגירה. זה רעיון טוב לבדוק את הספרים פעמיים, ולהשיג רו"ח שיעשה את הליטוש ויוודא שהכל נמצא במקום הנכון.

יותר מדי אנשי צוות

אם מישהו עומד במקום, העסק מאויש יתר על המידה. כשכמה שרתים, שלושה או ארבעה טבחים וברמן עומדים מסביב, כנראה שהמסעדה מדממת מזומנים בעלויות שכר. בעיה נפוצה נוספת בשכר גבוה היא לשלם לעובדים בודדים יותר ממה שהם שווים. מסעדות המונעות על ידי שף ידועות לשמצה בזכות תשלום נמוך של טבחים ותשלום יתר של השף הבכיר, למרות שכמעט כולם ניתנים להחלפה.

פרסום מועט

ככל שיותר ויותר מסעדות נפתחות ברחבי הארץ, פרסום ושיווק הם המפתח ביצירת מוניטין של מסעדה חדשה. רוב האנשים חושבים שבעלי מסעדה צריך לשלם סכומים ניכרים כדי להביא לקוחות, אך באמצעות מדיה חברתית ושיווק מפה לאוזן, ניתן להפיץ חדשות לקהל יעד ממוקד תמורת מעט מאוד כסף או ללא כסף.

חוסר הון עצמי לפני פתיחה

תלוי בסוג המסעדה שמתכננים לפתוח, ייתכן שיהיה צורך להוציא מאות אלפי שקלים ומעלה בכיסוי שכר וספקים עד שיושג רווח. זכרו כי ההלוואה חייבת להחזיק מעמד עד ליום הפתיחה. אל תשתגעו בקניית ציוד וריהוט חדשים למסעדה לפני שמשרתים לקוח יחיד. קנו את מה שאתם צריכים וקחו בחשבון את היתרונות של ציוד משומש.
רוב פשיטות הרגל המוגשות על ידי עסקי מזון הן בעיקר עקב נטילת אשראי גבוה כאשר ללווה אין הון עצמי המאפשר לו לכסות רבע מסכום האשראי.

אם ניהלתם בעבר או עדיין מנהלים מסעדה וסך ההתחייבויות שלכם גבוה משמעותית מסך הנכסים העומדים לרשותכם, אני ממליץ לכם לשקול כניסה להליך פשיטת רגל או הליך פירוק חברה במידה שאתם חברה בע"מ.
צרו קשר עם משרדנו לקבלת ייעוץ ראשוני ללא כל התחייבות!