אם את/ה עובר/ת גירושין ויש ילדים מעורבים, או הבאת לעולם ילד ללא כוונה לחיים משותפים עם האב, עליך לנקוט בכל צעד כדי לתעדף את הרווחה שלהם. ילדים ראויים לתמיכה משני ההורים. כדי למנוע מחלוקות עתידיות, רצוי מאוד לערוך הסכם הורות משותפת.

במדריך זה, אנו מסבירים כיצד נראה הסכם הורות משותפת, כיצד ליצור הסכם שמתאים למשפחתך, והאם הוא מחייב מבחינה משפטית.

legal

מהו הסכם הורות משותפת?

הסכם הורות משותפת הוא הסכם שבו הורים גרושים או פרודים יכולים לתכנן הסדרי טיפול בילדים ולתעד אותם בכתב. הסכם מסוג זה הוא אופציה אידיאלית עבור אלה שרוצים להימנע מלהסתבך עם בית המשפט ויכולים להסכים בקלות על הסידורים היומיומיים עבור ילדיהם.

מדוע כדאי לשקול לערוך הסכם הורות משותפת

תכנית הורות משותפת חיונית לטובת ילדיכם, מצב חייהם ושגרת החיים שלהם. כהורים, אם אתם יכולים להראות אחדות ולהסכים על הנקודות בהסכם הורות משותפת, זה יעזור להקל על כל המעורבים. זה גם מעודד את שני ההורים לחלוק את התפקידים והאחריות ההורית בצורה הוגנת ככל האפשר, גם כאשר גרים בנכסים נפרדים.

רמה זו של מבנה, טיפול ותשומת לב תסייע להורים להמשיך ולפתח קשרים חזקים עם ילדיהם. בנוסף, זה יכול למזער את ההשפעה על הבריאות וההתנהגות הרגשית של הילדים – כאשר ההורים נלחמים זה בזה.

בנוסף, ההסכם יכול להציג ראיות ברורות להסדרים המוסכמים, מה שעוזר אם יצוצו מחלוקות כלשהן בהמשך.

מה כדאי לכלול בהסכם הורות משותפת?

בעת עריכת הסכם הורות משותפת, יש לשקול להוסיף את הגורמים שמנינו להלן.

העקרונות הבסיסיים
העקרונות הבסיסיים עוזרים לבסס את הפרטים הכלליים יותר, כגון שני הצדדים מכירים זה בזה כבעלי תפקיד הורי בגידול הילדים. ניתן גם להתמקד ברווחה הרגשית והפיזית של ילדך או ילדיך בחלק זה.

לוח השנה השנתי
עליכם להסכים היכן הילדים שלכם ישהו ומתי. זה כולל חופשות בית ספר – סופי שבוע, חגים. ייתכן שיהיה צורך גם לשקול אם ניתן לקחת את ילדכם לחו"ל, וכיצד זה ישפיע על הסדרי הטיפול בילדים. קיים צורך גם לחשוב על אירועים מיוחדים עבור המשפחה. זה יכלול בדרך כלל ימי הולדת יחד עם כל חגיגות דתיות חשובות אחרות במשפחתך.

זמן קשר עם קרובי משפחה אחרים
אמא ואבא הם לא הדמויות החשובות היחידות בחיי הילדים. יש צורך גם לשלב סבים וסבתות וקרובי משפחה אחרים בהסדר ולתכנן מתי הילדים יבלו איתם.

סידורי בית ספר
אם יש לך אחריות הורית, תהיה לך החלטה באיזה בית ספר תרצה שילדך ילמד. מלבד זאת, התוכנית צריכה לסדר מי ילך לאירועים בבית הספר, כמו ערבי הורים והצגות סוף מחזור. בדרך כלל, בית הספר ישמח לתקשר עם שני ההורים באמצעות דואר אלקטרוני.

נושאים פיננסיים
הסכמה על הסדר כספי היא אחד החלקים החשובים ביותר בהסכם. זה יכלול תשלומי מזונות ילדים וכל הוצאות הקשורות למדור ובית הספר. אם אתה והשותף לשעבר שלך כבר הסכמתם על הפשרה הפיננסית, אתה אמור בקלות להיות מסוגל לכלול מידע זה בהסכם ההורות המשותפת שלך.

שיטות תקשורת
לבסוף, עליכם להסכים על שיטת התקשורת שתהיה לכם לגבי הילדים כשאתם מתקדמים בנפרד. רצוי לשקול ארגון פגישות חודשיות או שנתיות עם בן/בת זוגך לשעבר אם אתה מרגיש שהתוכנית צריכה להישאר זהה או שצריך להתאים אותה.

איך להכין תוכנית הורות משותפת

ניתן לבנות הסכם הורות משותפת בעצמך או עם עורך דין אם אתה והשותף לשעבר שלך לא יכולים להסכים על היבטים מסוימים. הליך גישור עשוי גם לסייע בפתרון העניינים, כאשר צד שלישי ניטרלי יסייע לשניכם להגיע להסכם שעובד עבור שני הצדדים. זה יכול לעזור לך לקבל את ההחלטות הטובות ביותר עבור ילדיך.

אם ילדיכם מתבגרים, הקשבה לרצונות ולצרכים שלהם היא קריטית ולא רק להתחשב בעצמכם. אחרי הכל, הילדים שלכם הם מרכז חייכם, ואי התייחסות אליהם ברצינות יכולה להשפיע על רווחתם הרגשית. הקשבה לילדיכם יכולה לעזור להעניק להם ביטחון ולהפחית את החרדות שלהם בתהליך מאתגר זה. אתה יכול גם לשקול להזמין את הילדים להשתתף בגישור, מה שיכול עוד לעזור לך לקבל כל החלטה שאתה יכול להתלבט איתן.

האם תכנית הורות מחייבת מבחינה משפטית?

הסכם הורות משותפת אינו מחייב באופן משפטי באופן אוטומטי. עליך לשקול לשכור עורך דין כדי להפוך את המסמך שלך לחייב מבחינה משפטית. 

עורך הדין שלך יכול לעזור לך למלא את הבקשה לבית משפט עם החומר הנדרש, וזה צריך להישלח לבית המשפט וידרוש אגרת בית משפט.

לבסוף, על השופט לאשר את ההסכמה שיחייב את התוכנית מבחינה חוקית. לשם כך, על השופטים להרגיש שהסדר זה הוא לטובת הילדים.

האם צריך עורך דין כדי לערוך הסכם הורות משותפת?

אינך זקוק בהכרח לעורך דין כדי ליצור הסכם הורות משותפת משלך. עם זאת, אם ברצונך להבטיח שההסכם מחייב מבחינה משפטית, עדיף להיעזר בעורך דין מומחה לדיני משפחה. ייתכן שתרצה גם לבקש ייעוץ של עורך דין אם אתה מתקשה להסכים עם בן הזוג לשעבר או אם אתה רוצה ביטחון נוסף שכל נושא מכוסה.

 לצוות המשפחתי שלנו יש ניסיון עשיר שיכוון אתכם בכיוון הנכון ויעזור לכם לקבל את ההחלטות הטובות ביותר עבורכם ועבור ילדיכם