כאשר מדברים על מחיקת חובות, ישר עולה לראש להיכנס להליך חדלות פירעון, מה שהיה מכונה עד לא מכבר – פשיטת רגל. מסתבר, שישנן דרכים נוספות למחיקת חובות ללא פשיטת רגל.
במאמר הזה, נדון באפשרויות הניצבות בפני החייב לבצע מחיקת חובות ללא פשיטת רגל וללא הצורך בכניסה להליכים יקרים ומתישים.
כבר בראשית הדברים, אדגיש כי המונח מחיקה של חובות הפך להיות נפוץ בקהילת החייבים ועורכי הדין אך למעשה, חובות לעולם לא נמחקים, אלא שופטי בית המשפט וכן רשמי ההוצאה לפועל מעניקים במקרים מסויימים שחרור או פטור מתשלום של חובות מסויימים, מה שמבחינת החייב זה לא משנה, העיקר – שהחובות "יימחקו" כלא היו.

מחיקת חובות ללא פשיטת רגל

1. הסדר לתשלומים לבעלי חובות של עד 50,000 ש”ח

בעקבות המדיניות המקלה עם התפרצות מגפת הקורונה שהביאה עמה "מגפה" של חובות, ההוצאה לפועל מציעה לחייבים הסדרת חובות בתנאים טובים במיוחד, כמובן את מי שואלים… שיכולים לחסוך לחייב אלפי שקלים בייחוד בכל מה שקשור לריביות. הסדר חובות מהסוג הזה הוא ייעודי עבור מי שסך חובותיהם אינו עולה על 50,000 ש”ח אך זאת בתנאי שתיק ההוצאה לפועל נפתח לאחר ה-24.09.2020. מדובר בהסדר נפוץ שעורכי דין להסדרת חובות רבים, ניצלו לטובת לקוחותיה.

2. מחיקת חובות ללא פשיטת רגל ע"י צו תשלומים בתיק הוצל"פ יחיד

כל מי שתלוי ועומד נגדם תיק הוצאה לפועל אחד ויחיד, יכולים ליהנות מפריסת תשלומים ארוכת טווח. חייב בעל חובות שסכומם המצטבר הנו עד 100 אלף שקלים יוכל ליהנות מפריסה של תשלומים עד 36 חודשים. בעלי חובות בסכום הגבוה מ-100 אלף שקלים, יהנו מפריסת תשלומים של עד 48 תשלומים.

תוכנית התשלומים הזו אף היא מגיעה בעקבות מגפת הקורונה והקשיים הכלכליים שהנחיתה על בתי עסק ובתי אב רבים והיא מעוגנת בתיקון 68 לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי. במסגרת התוכנית, ניתנת לחייבים האפשרות לפריסה ארוכת טווח של תשלומים לתקופה של 72 חודשים (6 שנים) לבעלי חובות של עד 100 אלף ש”ח ואלו שסך חובותיהם גבוה מ-100 אלף שקלים, יוכלו ליהנות מפריסה של 84 תשלומים (7 שנים). אין ספק שמדובר בסיוע משמעותי שמשקף רגישות והתחשבות חברתית במצבם הכלכלי של החייבים שנקלעו אליו בעל כורחם, ומומלץ מאוד לנצל זאת לשם מחיקת חובות מבלי להיזקק לפשיטת רגל.

3. איחוד תיקים

חייבים שיש להם מספר תיקים המתנהלים בלשכת ההוצאה לפועל, יוכלו להגיש בקשה לאיחוד התיקים הללו לתיק אחד ויחיד ולשלם את צו התשלומים שייקבע על ידי רשם ההוצאה לפועל. עד יציאתו לעולם של תיקון 68 לחוק חדלות פירעון, ניתן היה לבצע איחוד של תיקים במתווה של תשלום בסך של  3% מסכום החוב הכולל מדי חודש. היות וכמעט כל החייבים לא יכלו לעמוד בתשלום כה גבוה של 3% מדי חודש, המגמה שונתה וכיום ניתן לפרוס עד 84 תשלומים.

4. הסדר חוב פרטני

אם מתנהל תיק בלשכת ההוצאה לפועל או מתנהלים מספר תיקים,ניתן לבקש הסדר חוב פרטני בהגשה מנומקת לרשם ההוצאה לפועל. במסגרת הסדר זה, החייב או בא כוחו פונה לנושים עם הצעה כספית לתשלום סכום מסויים במזומן בתמורה לסגירת התיק.כאן עורך דין שמטפל במחיקת חובות ללא פשיטת רגל. היות ומדובר בסכום אחד שיש לשלמו במזומן, חייבים רבים אינם מסוגלים להגיע להסדר מסוג כזה.