כל בר דעת סבור שצריך להימנע מפשיטת רגל של אדם פרטי, מה שבימינו נקרא "הליכי חדלות פירעון". אפילו עורכי הדין האיכותיים וההגונים יגידו שיש לבצע מהלך כזה רק כמוצא אחרון. הפחד, הבושה, האשמה – שלעתים הופכים את עולמו של אדם. למרות שיתכן ונעשה הכל כדי להימנע מכניסה להליך כזה, לא מעט אנשים טובים עדיין צריכים לעבור את זה כי כל אדם מצליח, נכשל בשלב זה או אחר, אך חשוב שילמד מהטעויות שלו מאשר לסחוב אותם איתו.

מה המשמעות של פשיטת רגל ?

כשמוגשת בקשה לצו לפתיחת הליכי פשיטת רגל/חדלות פירעון, למעשה אומרים לבית המשפט שאין כל יכולת לשלם את החובות ומבקשים ממנו הפטר מכל החובות או מחלקם, מאחר שסך ההתחייבויות של מגיש הבקשה עולה על סך הנכסים שברשותו. הפטר מבטל חובות רבים ונועד לסייע לחייב להתחיל בדרך חדשה. עם זאת, החובות והליכי חדלות הפירעון שאליהם נכנס החייב יופיעו בדוח האשראי של הבנקים וכל עוד לא ימחקו, ישאירו כתם מסוים שיתכן ותהיה לו השפעה עתידית כשהחייב ירצה ליטול משכנתא או הלוואה גדולה, אך אל דאגה, זה זמני ומסתדר בתוך 3 שנים.

כשניתן צו לפתיחת הליכי חדלות פירעון, הנושים צריכים להפסיק כל מאמץ לגבות מהחייב כסף – לפחות באופן זמני. הם אינם יכולים לכתוב לחייב או לשגר לו מכתבי התרעה, להתקשר אליו או לתבוע.
כניסה להליכי חדלות פירעון יכולה גם לבטל עיקול על בית, על רכוש ועוד, אבל חשוב לציין כי ההפטר אם וכאשר יתקבל כזה, לא ימחק את כל החובות. חובות כמו: מזונות ילדים וחובות מס הכנסה אינם ניתנים למחיקה ועל החייב לשלמם בכל מקרה. 

למרבה הצער, הרבה אנשים שמגישים בקשה לצו לפתיחת הליכים איבדו תקווה ואינם יכולים לראות מוצא אחר. הם ויתרו. לרוב המגיעים למשרדנו לא קיימות אלטרנטיבות טובות יותר ולכן בחלק גדול מהמקרים הגשה של צו לפתיחת הליכים וכניסה לתהליך, הם הדבר הנכון לעשותו.

דרכים מומלצות בהן ניתן להשתמש כדי להימנע מפשיטת רגל

1. קודם כל – לדאוג לארבעת הקירות

להימנע מפשיטת רגל על ידי שמירת דירת המגורים
כיצד להימנע מפשיטת רגל? 9

כשמנסים להיפטר מחובות ולהימנע מפשיטת רגל בכל מחיר, הדבר הראשון שצריך לעשות הוא לדאוג לצרכים הבסיסיים, כמו: אוכל, קורת גג עם שירותים, תחבורה ובגדים. אם נמצאים ממש ב"תחתית", רצוי לוודא שבכל מצב ניתן יהיה לשלם לפחות עבור מזון ושירותים חיוניים. רק אחר כך, לוודא שאפשרי לשלם את דמי השכירות או המשכנתא. מומלץ לא לשלם לאף אחד אחר עד שהצרכים הבסיסיים הללו יכוסו.

2. להימנע מפשיטת רגל על ידי מכירת חפצים לא בשימוש

למכור מה שאפשר כדי להימנע מפשיטת רגל
כיצד להימנע מפשיטת רגל? 10

בטוח יש לכם כסף זמין מסביבכם בצורה של DVD, טלוויזיה, בגדים, ספרים, ריהוט, כלים, ציוד משרדי, ציוד מלאכה, טלפונים וצעצועים. זו השעה להיפטר מכל מה שלא צריך.

3. לחיות בתקציב צנוע למדי

תקציב צנוע - מניעת פשיטת רגל
כיצד להימנע מפשיטת רגל? 11

אם מנסים להימנע מפשיטת רגל. זה אומר שעם התקציב הקיים שלך אין מקום לתענוגות ומותרות. לכן, חובה לחיות בלי שירותי סטרימינג, בלי כבלים, בלי חבילות מפנקות של טלפונים סלולריים, בלי ארוחות במסעדה, ללא חופשה בארץ או בודאי בחו"ל וזאת, עד שהחובות יעלמו כליל.
לקנות אוכל בסיסי, לאכול שעועית ואורז ולשתות מים מהברז. זמנים דרסטיים דורשים צעדים דרסטיים!

4. לעבוד בעבודה נוספת

4tMpJB
כיצד להימנע מפשיטת רגל? 12

בימינו, זה לא נדיר לשמוע על מישהו שעובד עבודה שנייה או שלישית. מקור הכנסה נוסף יכול לסייע משמעותית במניעת כניסה להליכי פשיטת רגל. חשוב לוודא שהכנסה הנוספת מוקדשת בעיקר לכיסוי החובות. לעבוד בעבודה שנייה זה אומר הקרבת זמן על גב המשפחה והחברים, וידוע שזה דבר לא פשוט. אך יש לזכור – מצב זה הוא זמני בלבד. החייב לא יצטרך לחיות כך לנצח. אם אתה חי כמו אף אחד אחר עכשיו, אז בהמשך אתה יכול לחיות כמו כל אחד אחר, התשלום יהיה שווה את כל המאמץ!

5. להתחבר עם מאמן פיננסי

lfOVSG
כיצד להימנע מפשיטת רגל? 13

לפעמים עדיף לשבת ולשוחח עם מאמן פיננסי כשזקוקים להדרכה בנושאי כסף. זה בטח לא אמור להפחיד מישהו. כשמחפשים מאמן פיננסי, רצוי למצוא מישהו שיש לו "לב של מורה". שיהיה בן אדם סבלני ושילך איתך וידריך אותך בדרך – לא מישהו שמחפש לנצל את המצב.

6. לבקש מהנושים להגיע לפשרה באמצעות פנייה של עורך דין

4yGHfE
כיצד להימנע מפשיטת רגל? 14

פעמים רבות הליכי פשיטת רגל/ חדלות פירעון עבור הנושים הם "הכל או כלום". מלחמה עיקשת מצידם וחוסר התפשרות, עלולים לגרום להם לאובדן החוב לגמרי או לקיצוץ משמעותי ממנו במקרה שהחייב יפנה להליכי חדלות פירעון. לכן, מומלץ לפנות כבר בשלבים הראשונים, טרם פתיחה בהליך כלשהו, לנסות ליישב את המחלוקת בפשרה ולהגיע להסדר נושים, רצוי מאוד באמצעות מכתב מאת עורך דין הבקיא בהליכי פשיטת רגל.

7. בקשו מהבנק הארכת תקופת הלוואה והקטנת ריבית

inoN0W
כיצד להימנע מפשיטת רגל? 15

הגעה למצב של חדלות פירעון היא על פי רוב תולדה של התחייבויות כלפי ספקי אשראי כמו בנקים או חברות אשראי. אחד הצעדים שיסייעו משמעותית להימנע ממצב של פשיטת רגל, הוא להסביר בפני פקיד או מנהל הבנק או חברת האשראי, את המצב אליו נקלעתם שהביא אתכם לסף פשיטת רגל, וכן לציין שהקפאה זמנית של תשלום הלוואה או בקשה לפריסת תשלומים גדולה וארוכה יותר בזמן, יעניקו לכם מרווח נשימה.

8. בקשו הלוואה ללא ריבית או מענק מקרובי המשפחה או מחברים קרובים

כיצד להימנע מפשיטת רגל? 16

אחד הדברים הפחות נעימים הוא לערב משפחה וחברים קרובים במצב הפיננסי הלא מזהיר, אבל לפעמים אין ברירה ועדיף הרבה יותר להרכין ראש בפני הקרובים מאשר לקחת הלוואות בשוק האפור ולהתמודד עם גורמים לא נעימים בלשון המעטה.

אל תתנו לפשיטת רגל להיות הדרך היחידה שלכם לצאת! יש בה צדדים טובים מאוד ויש בה גם צדדים פחות טובים. מומלץ בחום לפנות לעורך דין המתמחה בפשיטת רגל ממשרדנו על מנת שיעניק לכם את הכלים המקצועיים העומדים לרשותו